Als freelance UX en interaction designer huur je mij op uurbasis in. Ik werk zowel via bureaus als direct voor organisaties, graag deels op locatie en 4 dagen in de week.
Ik help je graag om ook jouw volgende product of dienst makkelijker te laten werken. Mijn doel is dat jouw gebruiker zich blij en slim voelt als hij jouw website of applicatie gebruikt. Dat bereik ik door me in te leven in jouw gebruiker en samen met hem (of zijn vertegenwoordiger binnen jouw organisatie) aan het ontwerp te werken. Noem het iteratief, agile of lean: ik doe wat nodig is, werk hands-on en zorg dat er altijd visueel discussiemateriaal is om met elkaar over te praten. Zodoende komen we tot een gebruiksvriendelijke en verleidelijke ontwerpoplossing waarvoor draagvlak is in jouw organisatie en waar je gebruiker blij mee is.
Advies en begeleiding van human centered design ontwerpprocessen
Sinds 2004 ontwerp ik producten en diensten waarbij de mens (die ze gaat gebruiken) centraal staat. Ik help je graag om ook jouw organisatie op deze manier te laten denken en ontwerpen.
Zoals voor:
- Wat kan ik voor je doen?
-
Je eindgebruiker actief betrekken
-
Inleven in je gebruiker
-
Doelen en behoeftes gebruikers
-
Iteratief ontwerpen
-
Werken in multidisciplinaire teams
-
Probleemstelling en analyse
Voordat we een website of applicatie kunnen ontwerpen, moeten we uiteraard vaststellen waar deze voor bedoeld is. Ik breng de doelstellingen van jouw organisatie en jouw gebruiker in kaart. Ik kijk naar wat voor oplossingen er al bestaan en hoe we die kunnen gebruiken of verbeteren.
Zoals voor:
- Wat kan ik voor je doen?
-
Probleemstelling en doelstellingen
-
Business / user needs en features
-
Brainstorm / post-it sessie / workshop
-
Concurrentie analyse
-
Expert review
-
Design principles opstellen
-
Productpersoonlijkheid, tone of voice
-
Begrijp je gebruiker
Een geweldige ervaring met jouw product of dienst begint met een scherp beeld van jouw gebruiker. Degenen die te maken krijgen met het product staan centraal. Ik wil weten wie die mensen zijn, wat ze vinden, denken en doen.
Zoals voor:
- Wat kan ik voor je doen?
-
Doelen en behoeftes gebruikers
-
Persona's en MBTI gedragtypes
-
Taakanalyse en toptaken
-
Usecases en scenario’s
-
Veldonderzoek en interviews
-
Usability(lab) test
-
Content, structuur en navigatie
Waarom verdwalen mensen nog steeds op websites? Als mensen je product of dienst niet kunnen vinden, kunnen ze het ook niet kopen. Ik help je graag mee uitzoeken wat jouw klant verwacht (en waar), zodat de navigatiestructuur hierbij aansluit.
Zoals voor:
- Wat kan ik voor je doen?
-
Card sorting (analoog of via online tool)
-
Expert review
-
Flowcharts
-
Informatie architectuur
-
3D sitemap
-
Samen ontwerpen door iteratieve co-creatie
Mijn rol als UX of interaction designer is voor een groot deel het faciliteren van een creatief ontwerpproces, door samen met de gebruiker (of zijn vertegenwoordiger binnen jouw organisatie) aan het ontwerp te werken. In kleine herhaaldelijke stappen stemmen we af wat er precies nodig is. Zodoende testen we het ontwerp continu, en is er altijd visueel discussiemateriaal om met elkaar over te praten.
Zoals voor:
- Wat kan ik voor je doen?
-
Schetsen
-
Brownpaper sessies en post-its
-
Sketchboard sessies
-
Paper prototyping (workshops)
-
Wireframes doorspreken / testen
-
Interactief prototype doorspreken / testen
-
Schetsen
Door ideeën te schetsen tijdens sessies begrijpen we elkaar sneller en beter. Het is gezamenlijk visueel denken. Schetsen zijn snel gemaakt en goedkoop. Door ze op te hangen en met alle stakeholders te bespreken ontstaat er een creatieve sfeer waarin de beste ideeën ontstaan.
Zoals voor:
- Wat kan ik voor je doen?
-
Schetsen, met potlood en papier
-
Brownpaper sessies en post-its
-
Sketchboard sessies
-
Paper prototyping (workshops)
-
Wireframes en journey maps
-
Sketchnotes en visual notes
-
Prototyping
Prototypes zijn er in vele soorten en maten: van een schets op papier tot klikbare gedetailleerde schermontwerpen. Met een prototype kun je de ideeën visueel documenteren, delen en testen. Mensen snappen direct waar het om gaat en dat zorgt voor meer en betere ideeën. Door herhaaldelijk te testen en aan te passen, komen we tot die gebruiksvriendelijke en verleidelijke oplossing waarvoor draagvlak is in jouw organisatie en waar jouw gebruiker blij mee is.
Zoals voor:
- Wat kan ik voor je doen?
-
Paper prototyping (workshops)
- Interactieve prototypes:
- Klikbare schetsen / Invision
- Figma / Sketch / Axure
- Html
-
Prototype doorspreken / testen
-
Usability(lab) test
-
Veel denkkaders als inspiratie
Er zijn veel denkkaders en uitgangspunten die ik gebruik als checklists om een ontwerp mee te testen en te verbeteren. Dit biedt inspiratie en inzichten die anders wellicht niet waren opgevallen. Denk ook aan het hergebruik van bestaande ontwerpoplossingen en de kansen die social media en het responsive web bieden.
Zoals voor:
- Denk aan:
-
Heuristieken Jakob Nielsen
- Persuasive design, conversie
-
Ontwerppatronen en standaarden
-
Sociale web: communities, mens en kennis verbinden, opensource, open data en API’s
-
Mobile, responsive web en media queries
-
Social media integratie: Twitter, Facebook
-
Disruptive / out of the box thinking: kritisch meedenken
-
Design thinking
-
Visueel ontwerp
Graag lever ik mijn bijdrage aan het visuele ontwerp en detailwerk. Juist ook in deze fase van het proces blijf ik betrokken om het overzicht te houden over het gehele ontwerp en deze te blijven testen. Visueel heb ik mijn eigen stijl, of ik sluit aan bij jouw huisstijl.
Zoals voor:
- Wat kan ik voor je doen?
-
Visueel ontwerp, o.b.v. prototype
- Detailwerk: gedetailleerd en precies
-
Gestaltpsychologie toepassen
-
Figma, Sketch, Illustrator etc.
-
Werken met HTML5 en CSS3
-
Het sociale web als inspiratie
Communities, opensource technologieën en social media bieden kansen voor jouw website of applicatie. Internet is er voor is gemaakt om mensen en kennis met elkaar te verbinden. Ik werk graag aan producten of diensten waarin het delen van kennis (en het vrij uitwisselen ervan) centraal staat.
Zoals voor:
- Denk aan:
-
Sociale web: communities, mens en kennis verbinden, opensource, open data en API’s
-
Semantisch web, RDFa, microformats, en schema.org
-
Drupal CMS
-
- Social media integratie: Twitter, Facebook
-
Technologieën
Om te kunnen ontwerpen voor interactieve media moet een UX of interaction designer op de hoogte zijn van wat er technisch kan en haalbaar is. Ik heb enkele jaren als webontwikkelaar gewerkt en onderhoud nog steeds een aantal eigen of bevriende webprojecten. Ik werk graag samen met jouw ontwikkelaars toe naar een oplevering van jouw product met een bijdrage in de frontend code.
Zoals voor:
- Wat kan ik voor je doen?
-
Mobile, responsive web en media queries
-
HTML5 / Strict en W3C valid, CSS3
-
Backend ervaring:
-
Drupal CMS
-
Javascript en jquery
-
PHP en Mysql
-
-
Semantisch web, RDFa, microformats, en schema.org
-
Accessibility en webrichtlijnen
-
Versiebeheer
-
Testen, resultaten meten en structureel verbeteren
En na een eerste oplevering... begint het van voren af aan: resultaten meten, doorontwikkelen, a/b testen en optimaliseren. Zo komen we erachter of onze ideeën een succes zijn. En wat er nog te verbeteren is. Een kleine aanpassing kan voor je gebruiker een grote verandering teweeg brengen. Ik kan dit herhaaldelijk voor je blijven bedenken, doorvoeren en analyseren zodat jouw product of dienst zich structureel verbeterd.
Zoals voor:
- Wat kan ik voor je doen?
-
Statistieken en webmaster tools analyse
-
Gebruikerstesten, in lab, en via online tools:
-
Woopra
-
Clicktale
-
Loop11
-
Openhallway
-
Engage live chat
-
-
A/B testen
-
Kleine verbeteringen doorvoeren
-
Hear, Create en Deliver
Kortom: een project is in te delen in drie fases: Hear, Create en Deliver.
In fase één (Hear) brengen we de doelstellingen en je gebruiker in kaart. Het is de fase van analyse, begrip van je gebruiker en inspiratie.
In fase twee (Create) werk ik vanuit alle uitgangspunten toe naar een prototype. Het is de fase waarin we samen op iteratieve wijze met workshops, wireframes en door veel te schetsen, afstemmen wat de juiste oplossing is.
In fase drie (Deliver) werk ik samen met ontwikkelaars toe naar een oplevering van jouw product. Ik lever dan mijn bijdrage aan visueel ontwerp, detailwerk en frontend code, terwijl ik overzicht hou over het gehele ontwerp en deze blijf testen.
En daarna… begint het van voren af aan: resultaten meten, doorontwikkelen, a/b testen en optimaliseren. Een kleine aanpassing kan voor je gebruiker een grote verandering teweeg brengen.