20 - 10 - 2008
Druif Design is op het Design by Fire 2008 congres. Ik ben benieuwd.
Als ik de mogelijkheid heb, zal ik hier foto's, commentaar, links plaatsen.
Brendan Dawes
Brendan Dawes vertelt op een grappige recht-voor-zn-raap manier over zn alternatieve interfaces. Over zn vreemde, andere, ambachtelijke manier van informatie (wordpress content, rss feeds, flickr content, video etc.) ontsluiten. Is hij een geek, een ontwerper, een kunstenaar? In ieder geval bepleit hij het experimenteren met interfaces om nieuwe manieren en nieuwe (carriëre)kansen te creeren. Een experiment kan op zich weinig lijken, maar kan later misschien een onderdeel vormen van een nieuwe project of zorgen voor een nieuwe offerteaanvraag. Verder maakt hij zich heel sterk voor het gevoel en de ervaring in de omgang met producten (hoera geroep als je zoekresultaat binnen is, kadopapier om een net gekocht boek). Ik deel absoluut zijn grote liefde voor potlood, papier en het directe doodling around (de conferentie is in t engels, do you notice?). Doodlebuzz.com is er een mooi voorbeeld van: lijnen tekenen die meteen voor je afgelegde route staan. Inspirerend: bouwen op api's als van wefeelfine.org, in combinatie met moo cards? Lang leven het experimenteren! Dat gaan we dus ook weer vaker doen. Die speelsheid raakt toch aan de kern van het ontwerper zijn.
Gert Hans Berghuis
Gert Hans Berghuis van Fabrique: over 9 redenen om content bij te dragen aan het internet. Het waarom van ugc. Practical, Curiosity, Existence, Coping, Doing good, Reflection, Acknowledgement, Security, Feeling powerful, Status, Winning etc... Hij beschrijft hoe bepaalde interfaces bepaalde drives ondersteunen. Wikipedia, knol en squido doen het allemaal net anders: wat betekent dat voor de waarde van de informatie? Bij het ontwerpen van interfaces gaat het dus om de vraag: waarom zou ik content toevoegen?
Joe Fletcher
Joe Fletcher vertelt over Microsoft Surface. Hoe we van command line interface via de grafische interface naar de zogenaamde natural user interface gaan. De NUI is de toekomst zonder de andere interfaces te willen vervangen. Dit zou meer intuitief, directer, contextueler moeten zijn. Ik ben benieuwd! In ieder geval zorgt t voor een andere manier van ontwerpen, namelijk een conceptueel model zonder knoppen... En hierna? Gaan we naar een XUI waar we een complete symbiose tussen mens en machine creeren?
Tim Groeneboom
Tim Groeneboom: de wii remote als fysieke dj set. Een visueel interessante manier om een computer aan te sturen om mee te djen. Het klinkt goed en is tegelijkertijd een show om te zien. Zie hem in actie op zijn website.
Jonathan Arnowitz
Jonathan Arnowitz van Google: over het ontwerpproces en de samenwerking met engineers. Principes: first design, then develop / design performances, not screens / 3 : 1 process (dus werk vanuit een concept (eigenlijk meerdere concepten) en volg een iteratief proces) / cultivate friends(maak vrienden met mensen die het product willen verbeteren) / sell the concept and everyone follows (met een prototype). Een theoretisch maar interessant verhaal over de samenwerking tussen 'ontwerpers' en 'engineers'. Ik krijg alleen wel erg t gevoel dat dit vooral voor grote organisaties op gaat. Binnen kleine organisaties is de rolverdeling veel minder strikt.
Julian Masuhr en Thomas Kuber
Julian Masuhr en Thomas Kuber van D-Labs: over innovatie. Dat doe je op basis van technologie, business en vooral people (de gebruikers!). Ze beschrijven hun ontwerpproces, hoe ze eerst verbreden in hun concepten (getting the right design) en daarna de concepten samenvoegen en dus versmallen (getting the design right). Ook tonen ze interviews met gebruikers, in hun directe werkomgeving. Dit geeft veel waardevolle informatie over wie de gebruikers zijn, en wat ze doen, hoe en waar. Hiernaast geven ze een gedetailleerd inzicht in hun voornamelijk analoog (postits, flipovers, schetsen, muren beplakken etc.) proces. De analoge, papieren en directe manier van werken past erg goed bij mijn eigen manier van ontwerpen. Ik doe het precies zo!
Don Blaauw
Ijsfontein: toont een speelse gameomgeving waar kinderen een game mee kunnen bouwen. Tijdens het bouwen kunnen ze voortdurend testen hoe het werkt.
Marthijn Pool
Marthijn Pool van ONL: over zn geweldige (zelforganiserende) architectuur. Hij vertelt over de interactieve architectuur van zijn bedrijf. Huizen, gebouwen die getweakt kunnen worden en zich zelfs automatisch aanpassen aan de bezoekers.
Thomas Castro
Thomas Castro: speelt met tijd en (non)hierarchie in fysieke producten van LUST. Op naar het grafisch museum, waar een aantal producten van LUST live staan? Het is heel boeiend hoe Thomas werkt met allerlei mogelijke database gegevens en hoe hij dit weet te vertalen naar prachtige, (typo)grafisch sterke fysieke producten.
Andere foto's: