20 - 10 - 2009
Interaction Design Frameworks
Zijn er sowieso eigenlijk frameworks nodig? Usablity testing is niet heilig, zoals rolf molich ook aantoonde (comparative usability evaluations: it's very simple: they cant be sure. We need huge libraries, building blocks, thoroughly tested). Frameworks zijn die building blocks.
Designpatterns?
Common solutions to common problems, maar te beperkt! ze beschrijven de context of use niet perse, en hoe het relateert aan andere elementen/patterns. We moeten verder kijken dan patterns. Het is het niveau boven patterns. De stap tussen concept naar patterns. Om de grotere context te kunnen beschrijven. Waarom doet een gebruiker dit eigenlijk? Bijvoorbeeld beschrijft een framework de vragen die een gebruiker heeft als hij een website gebruikt. Je krijgt een overzicht van de verschillende benodigde patterns. Ook de user needs, de human behaviour, alternatives...
Bijvoorbeeld een catalog framework: categorie keuze / gallery / content pagina. Afhankelijk van de context van gebruik, kunnen patterns/componenten verschillen. Daarom kunnen ook design criteria worden omschreven: voorwaarden wanneer een patroon gebruikt mag worden. Zodat je voorkomt dat een patroon op de verkeerde plek op de verkeerde manier ingezet wordt. Als een motivatie duidelijk is, kun je misschien andere patronen kiezen.
Bijvoorbeeld NYT website tov NYT article scanner, de laatste is veel beter te scannen, te onderzoeken. Door frameworks kun je heel snel een concept omzetten naar patterns. Bijvoorbeeld: voor deze site heb ik een about us framework nodig, een search framework, om vervolgens de juiste patronen er aan te koppelen.
Nieuw boek:
Maarrr
Krijgen we hierdoor niet weer enorm veel papieren documentatie die niemand leest? Op welke schaal wordt dit efficient?