2 - 9 - 2013
Voor Diogenes Reizen begint in september het hoogseizoen, een drukke periode waarin de meeste van hun klanten een groepsreis op maat samenstellen. In maart heb ik hun nieuwe website opgeleverd, waarna het testen, resultaten meten en structureel verbeteren begon door Marcel Baauw en zijn team bij Trinfinity. De nieuwe website is het resultaat van een grondig redesign.
Sinds 2009 werkte ik al structureel aan verbeteringen van de website. Eind 2011 besloten we dat het tijd was om echt te vernieuwen, om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de bezoekers. Die bijvoorbeeld graag prijzen wilden weten van specifieke voorbeeld reizen. En die verwachtten dat de website ook makkelijk te gebruiken is op hun mobiele telefoon.
Ik begon met het verzamelen van alle 'input'. Om een goed beeld te krijgen van alle doelen, wensen en verwachtingen van de gebruikers is er in samenwerking met bureau Easy een usabilitylab test uitgevoerd. Ik voerde een eigen expert review uit en maakte een analyse van de (top)taken van de gebruikers. Ook brachten we uiteraard de eigen doelstellingen van Diogenes Reizen in kaart.
Dit was allemaal materiaal voor verschillende sketchboard / brown papier workshops, waarin ik samen met medewerkers al het materiaal besprak en aanvulde, prioriteiten vaststelde en notities maakte. We vormden zes persona's die de verschillende gebruikersgroepen met verschillende gedragstypes en taken vertegenwoordigen. Samen maakten we de eerste schetsen van de nieuwe website.
Na deze eerste fase werkte ik toe naar een prototype van de website. Door de prototypes herhaaldelijk met medewerkers van Diogenes Reizen te bespreken, testen en aan te passen, kwamen we tot een prototype waarin we de gehele nieuwe website documenteerden.
Ook het visueel ontwerp kwam op deze iteratieve manier tot stand. In meerdere herhaardelijke stappen hebben ik en Iris Wilbrink (Factor 10) het visueel ontwerp gemaakt, besproken en aangepast. Totdat we het nieuwe en moderne resultaat hadden waar we naar streefden, passend bij de bestaande huisstijl.
Vervolgens heb ik de website gebouwd op basis van het opensource Drupal content management systeem. Daarin wordt gebruik gemaakt van semantische RDFa standaarden, die een website ook voor zoekmachines beter leesbaar maakt. Vanaf de eerste schetsen hield ik er rekening mee dat de website goed zou werken en er goed uit zou zien op alle soorten schermen. Zodoende kon ik de website dan ook geheel 'responsive' opleveren.
Ik wens Diogenes Reizen veel succes met de nieuwe website in het nieuwe hoogseizoen!